Upozornění:

Všechny uvedené recepty jsou před zveřejněním testovány na lidech :-)

čtvrtek 18. června 2015

Jak si doma vypěstovat klíčky

Vypěstovat si doma klíčky zvládne každý i bez speciálních klíčících misek. Chce to jen trošku trpělivosti...ale nebojte, klíčky rostou samy, takže ač jim to chvilku trvá, nás to nezdrží. Vlastně stačí jen dvakrát denně propláchnout vodou. Ukážu vám to na pohance. Tu klíčím nejčastěji. Jak totiž všichni víme, pohanka je strááááášně zdravá, ale mně prostě ta vařená moc nejede, má pro mě takovou trošku specifickou chuť, která se klíčením ztratí.
Naklíčit se dá i ta kupovaná v běžném supermarketu, nemusí být žádná speciální bio. Jen se při nákupu musíme řídit barvou. Prodává se hodně světlá, taková trošku do zelena - ta je loupaná za studena, no a potom ta světle hnědá, loupaná za tepla a ta nám nenaklíčí. Na obalu se nedozvíme, jak je loupaná. Mám zkušenosti, že i od jednoho výrobce - teda spíš balitele - se dá ve stejném balení koupit jak světlá, tak ta tmavší.
Takže když máme tu správnou světlou pohanku, ať už ze supermarketu, nebo pro jistotu třeba tu bio, můžeme začít:

Krom pohanky k tomu potřebujeme už jen cedník, kus plátna a misku. A samozřejmě vodu.

Půl hrnku pohanky propláchnu studenou vodou a namočím asi tak na hodinu do studené vody (když klíčím luštěniny, tak ty nechávám samozřejmě přes noc).
Po hodině nasypu do cedníku a ještě jednou propláchnu vodou.
Cedník dám na misku, kde je na dně troška vody. Miska by měla být tak vysoká, aby cedník nedosáhl až na dno.
Vezmu kousek plátna, namočím do vody, vyždímu a překryju misku tak, aby cípy plátna dosahovaly do vody.

Nechám stát na kuchyňské lince a jen dvakrát denně propláchnu pohanku v cedníku vodou.
A už za 24 hodin je připravená k jídlu :-)

Stejným způsobem se dají vypěstovat i další klíčky - tady například cizrna (tu nechávám klíčit ve starém sítu na mouku, jinak postupuji stejně, jako u cedníku):
nebo hrách:

Nedávno jsem také narazila na webu Moniky Brýdové na tzv. klíčení pod tlakem. Tak jsem si na to vyrobila doma svépomocí další nádobu na klíčení. Stačily k tomu tři kelímky od jogurtu. Do prostředního jsem akušroubovákem s nasazeným malým vrtáčkem vyvrtala hoooodně dírek: 
Při klíčení se postupuje tak, že 24 hodin namočené mungo fazolky se dají do kelímku s dírkami, ten se posadí na kelímek, kde je cca 1 cm vody a mungo se zatíží kelímkem plným vody: 
Klíčky se několikrát denně proplachují a 3. den se z nich při propláchnutí ve velké míse krásně uvolní slupky: 





2 komentáře:

  1. Pohanka! Mám tu zbytek, klíčím kdeco - a pohanka mě nějak nenapadla! Díky! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, mně kdysi vyklíčila náhodou...namočila jsem jí a nějak jsem na ní zapomněla :-)

      Vymazat